Monday, May 30, 2011

kenduri pun memilih.

sekarang ni musim kawin.. rmai membe2 aku yg kawen.. namun, ada diskriminasi ckit... dikalangan membe2 aku ni.. kalau kenduri sebelah pntai timur... berat je nak pergi... klau belah pntai brat tu beria lah plk...mmm....

http://pakarhowto.com/wp-content/uploads/2009/11/kenduri-kahwin.jpg

sebagai kawan/shabat.. pada pndapat aku sebaiknya jgnlah kita memilih sgt...nak pergi kenduri... nnti kan kalau kawan kita dh kecik hati kan susah... dia menjemput kita tu sebagai tanda dia mengharapkan kita meraikan bersama majlis hari bahagia bersama...

lg pn dalam islam pn mewajibkan kita pergi jika dijemput..

Dalam ajaran Islam, menghadiri majlis kenduri perkahwinan, jika dijemput, adalah satu kewajipan. Berdasarkan hadis Rasulullah, kalangan ulama menghuraikan dengan panjang lebar mengenai jenis kenduri dan hukum menghadirinya sama ada wajib, makruh, haram atau harus.

Pada umumnya, kenduri terbahagi kepada dua jenis, iaitu kenduri kahwin dan bukan kenduri kahwin seperti kenduri atau jamuan kesyukuran atau jamuan hari raya.

Menghadiri jemputan dan undangan kenduri kahwin adalah fardu ain, iaitu wajib ke atas setiap individu yang diundang. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim bermaksud:

"Apabila seorang daripada kamu diundang menghadiri kenduri kahwin, maka hendaklah dia menghadirinya."

Imam Muslim juga meriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud: "Seburuk-buruk makanan (hidangan) ialah hidangan walimah (kenduri) yang dijemput orang kaya sahaja, sedangkan orang miskin tidak dijemput. Dan sesiapa tidak memenuhi jemputan (undangan), maka dia menderhakai Allah dan Rasul-Nya."

Berdasarkan hadis sahih itu, jelas menunjukkan bahawa menghadiri jemputan dan undangan kenduri perkahwinan hukumnya wajib.

Bagaimanapun, kalangan ulama berpendapat bahawa hukum wajib itu bergantung kepada syarat-syarat tertentu.

Pertama: Yang menjemput atau mengadakan kenduri perkahwinan itu orang Islam.

Kedua: Orang yang dijemput adalah me-nyeluruh tanpa mengira bulu atau kedudukan, yakni tidak membeza-bezakan yang kaya dan miskin.

Ketiga: Jemputan ke majlis perkahwinan itu dibuat secara khusus kepada setiap orang bukan secara umum, sama ada dengan cara menemuinya, melalui kad jemputan atau melantik wakil untuk menjemputnya. Sekiranya jemputan dibuat secara umum seperti berkata atau membuat iklan menjemput penduduk sesuatu tempat itu ke majlis itu, maka tidak wajib menghadiri jemputan berkenaan.

Keempat: Pada lahirnya segala perbelanjaan untuk mengadakan majlis itu daripada wang yang halal.

Kelima: Tidak terdapat di majlis itu orang yang menyakiti orang yang dijemput.

Keenam: Tidak ada di majlis itu sesuatu yang mungkar seperti arak atau majlis tari menari yang haram.

Ketujuh: Tidak ada jemputan yang lebih awal daripada itu.

Kelapan: Tiada sebarang keuzuran yang menghalangnya hadir.

Kesimpulannya, hukumnya wajib atas setiap orang yang mendapat jemputan ke majlis kenduri perkahwinan untuk menghadirinya jika tidak terdapat satu daripada perkara yang bercanggah dan bertentangan dengan syarat-syarat yang disebutkan.

Dengan menghadiri jemputan itu, kita dapat mengeratkan hubungan silaturrahim serta dapat menambah serta memupuk kemesraan, kerjasama, bantu membantu dan mengukuhkan perpaduan sesama kita.

Kalau dalam sehari ada dua tiga jemputan, seboleh-bolehnya hendaklah menghadiri jemputan itu. Kalau tidak, hendaklah hadir ke majlis jemputan yang lebih awal diterima.


so... ape lg... pergi je lah kalau orang dh jemput tu..

Thursday, May 26, 2011

Assalamualaikum myblog...

setelah hampir sebulan menyepi... akhirnya hari ni gua mula menyambung kembali titik idea yg dah lama terpendam oleh kerana tanggungjawab n terlampau busy..

happy edition:

actually semalam is the last day for Graduate Apptitude Program (GAP) yang berjalan selama 2 minggu...yg sangat padat dengan jadual... however, gua really2 proud to be one of them..hehe..
kt bwah ni pic. kami semua class1.. semasa graduation day...
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/252614_2095410108490_1342462215_32476331_5582337_n.jpgbaru je sehari berlalu dah mula merindui korang..

dan yang paling melegakan gua.. this week... tanggal hari isnin..jam 2.30 petang.. secara rasminya gua telah menghantar FinaL Year Project..maka tamat lah segala tanggungjawab as a student..

Emo edition:
tp yg tak habis lg adalah silat MASUM.. kali ni sangat banyak masalah.. dengan team member.. dulu terhegeh2 nak masuk.. bila gua dh masuk.. team membe ni x trun plk.. penat training sensorang.. rasa nak balik rumah je.. dah lah kena amek alih tnggungjawab orang lain ngajar bdk2 ni..sedangkan gua lansung tak dipandang.. tp gua sedar memang gua x layak pn.. org yg memberi tanggungjawab tu lebih tau.. tp takpe gua tolong ngajar ni pn sbb nak team membe lain berjaya mcm gua dulu.. walaupun gua x pasti gua akan berjaya seperti dulu tak untuk kali ni.. arap team membe yg lain ada spirit mcm kami2 yg dulu...

p/s: sorry lah emo ckit hari ni..

Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Ibu

Sunday, May 1, 2011

jambatan gantung terpanjang didunia.

hai... just nak share gambar jambatan gantung terpanjang didunia.... unik giler..
aku dapat gambar ni daripada blogger ujang..



so.. tanpa melengahkan masa jom kita tgk keunikan jambatan ni...
.
.
.
http://2.bp.blogspot.com/_YvQfJGIp4Go/SaEF9sGUjbI/AAAAAAAAAFo/TicvnzMARLY/s320/jambatan+gantung.jpg
bukan yg ni... bawah lg...
,
,


waaarrgggghhhhh!!!!
panjang x..
haha.. sory.. (^_^)v

credit to : (gambar) Bro Ujang