Tuesday, August 31, 2010

melepas tension diofis...

main scan2,,,
cam kreatif plk tgk gmba ni...hehe..

salam merdeka 2010




Salam,

Saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 53

semoga di bulan mulia ni, sambutlah hari yang paling bersejarah dalam negara kita ini dengan penuh kesederhanaan. semoga Allah mencucuri rahmatnya ke atas Malaysia, dan kita sebagai rakyatnya hidup bahagia dan aman makmur.

Sambut merdeka tu sambut gak. Jangan lupa berpuasa yek..

"PEACE NO WAR" (^^)v

Monday, August 30, 2010

jaga2 kau CICAK....

tersebut alkisah seekor cicak buncit selamba yg kini menetap kt blk ak...
time tgh ak dk relak2 lalunya kat depan selamba...bila ak gerak mula lah lintang pukang ko lari yer...
tunggulah lepas raya ko lps raya wahai cicak..
akanku bawa balik lastik cicak...hehehe..

Wednesday, August 25, 2010

aku, komitmen dan ...

thanks untuk sahabat yang memahami ak...

memang ak dh terdetik akan terjadi perkara nih..
sejak dia yg dilantik dulu melantik ak untuk tmpatnya yg penuh komitmen..
ak yg kini dlm situasi berbeza,,,
8 working hours yg penuh komitmen tugas..
segala urusan in working hours..
antara dia yang dilantik dulu dan ak yang dilantik kini disituasi berbeza...

perlu ke ak lepaskan smua??
x guna ak memegang perlantikan tnpa tanggungjawab penuh...
perlukah???

biar masa menentukan...

Saturday, August 21, 2010

keciknya kita...

Thursday, August 19, 2010

tag from the bloggim...

1) nama diberi : MUHAMAD FARHAN BIN ISMAIL


2) tarikh lahir : 21-02-1989

3) tinggal di : BALOH RAJA, KUBANG KERIAN,KOTA BHARU, KELANTAN

4) pernah bersekolah di : SKKK3, SMKKK1,KMPP,UKm


5) persatuan yang pernah disertai:x igt...


6) hobi :
BACA BLOG
GAMES
MAKAN
TIDO

ON9

7) minat :
minat ape ek??


8) cita-cita :
skul rndah-doktoR

skul menengah- sainstis

skul menengah -ahli astronomi

matrik- blur jap...

ukm- more to networking & web programmer &system analyst


9) sangat suka subjek :
(geografi)


kegemaran dan tak gemar:
ape pnyer soklan kah ini???


10) tengok suka duka- soalan ni pun aku tak paham??(-_-)""

11) souvenir tuk anda :lost mind jap..


12) suka :dia~~

13) aku sukakan suasana yg :
kawasan padang rumput dok bawah pokok besa rest smbil tgk alam hijau...

14)time2 kecik2 dlu,aku slaloo :
pnjat pokok pastu layan angin sepoi bahasa sensorg kt puncak.

rindoo nyer...


15) tak suke / tak gemar :
internet slow
laptop 'hang'
ketidoran terganggu
buat kerja paksa rela...

tentang keluarga pulak:

16) nama abah : ISMAIL BIN KADIR SULTAN

nama mak : FARIDAH BINTI ABDUL MANAF


17) ada duit ja, otak trus p.k nk bli ape...


18) aku pernah jadi pengawas skolah menengah dr form 1-5(1/2).

19) aku keturunan? ayah-india+melayu

mak -cina+melayu

impian untuk masa depan:
macbook

DSLR

kereta

MEKAH

nah, ak nk korg buat lak. ok?
anda. ya anda yang tengah baca ni!


merempat kt ofis this week..

untuk pengetahuan anda, klau kt ofis ak akan dok kt luar bhgn makmal...jd...
klo bebudak msk nnti..o abg cc(cyber cafe)... tu lh kdg2 diorg pgil...huhu...
dis week...jab. pendaftaran akan pkai makmal utk 1 week...so ak akan merempat..
kdg kt luar kdg kt dlm..
sabo je lah...

Sunday, August 15, 2010

menangani kemarahan

agaknya dh hmpir sbulan x menjenguk blogger ni...
gara2 busy dgn l.i lah silat lah pesta konvo lah...adoi...
x pe... sbb bg aku smakin busy semakin pndai aku mnguruskan waktu...alhamdulillah..

mlm nih terdetik dihati nk post pasal cara menangani kemarahan...sbb rmai sahabat2 ak tgk cra menangani kemarahan dan melepaskan geram mereka berlanggar dr unsur islam..
ada yg melepas geram pd objek..
meraung terpekik...
mengamuk sebab benda remeh...

sini ak nk kongsi hasil copy n paste ak dr blog yg ak search kt google... cara menangani kemarahan...yang ak baca agak bersesuaian dengan kita..hehe...

Di antara langkah yang perlu kita hadapi untuk menghilangkan marah ialah :

a) Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s. w. t akan segala tindak-tanduk kita. Allah memerhatikan segala perlakuan sikap biadab kita.
b) Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.
c)
Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.
d) Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang yang anda marahi.
e) Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah. Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang jikalau anda di dalam keadaan yang marah.
f)
Apabila datang marah, banyakkan baca Ta'awwuz ( A'uzubillahi minas Syaitanirrajim ) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.
g) Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu kerana wudhu dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.
h) Jikalau tidak boleh hilang marah dengan hal tersebut di atas, hendaklah tidur. Kerana ianya akan meredakan perasaan marah apabila bangkit daripada tidur
i)
Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah.
j) Ingatlah bahawa Allah sentiasa menguji kita dalam pelbagai cara. Allah tidak akan menguji kita jika kita tidak mampu mempuhinya. Allah hanya menguji mengikut tahap keimanan kita terhadap-Nya.

k) Tanamkan sifat sabar dan sentiasa redha dengan apa jua dugaan. Kita wajib beriman dengan Qada’ dan Qadar sama ada baik atau tidak kita perlu terima.
l) Selalu melatih diri untuk memaafkan kesalahan orang lain. Sesungguhnya Allah amat sayang kepada orang yang pemaaf.
m)
Jika anda sedang berdiri, maka duduklah, sekiranya duduk, maka bersandarlah, InshaAllah kemarahan akan mulai reda. Kalau kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah orang lain yang melakukan kesilapan, juga tidak suka dimarahi. Tegurlah dengan lemah lembut, berhikmah dan penuh kasih sayang.

Firman Allah
:
“Serulah [manusia] kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk”. (An Nahl: 125)